Dwa nowe dyskonty, a raczej hiperdyskonty, bo powierzchnią obejmujące aż 6 tys. mkw., działają już w Poznaniu i Zabrzu. Atac Hiper Discount by Auchan to nowość na polskim rynku sprzedaży detalicznej i jednocześnie format testowy — sieć Auchan sprawdza, jak poradzi sobie ich dyskontowy projekt. A rywalizować ma z kim, bo aktualnie to Lidl i Biedronka są pierwszym wyborem Polaków w codziennych zakupach. Niemniej Atac będzie dla nich niemałą konkurencją. Nowa sieć zapowiada, że realizować będzie politykę hurtowych rabatów i sprzedaż bezpośrednio z palet.
Atac - nowy sklep w Polsce. Powstały już dwie lokalizacje
Obyło się bez szumnych zapowiedzi i hucznego wielkiego otwarcia. Pierwsze dwa sklepy Atac ruszyły w Zabrzu i Poznaniu na początku listopada br. Otwarto je po cichu, bo to jeszcze formaty testowe, ale bez przeszkód można robić w nich zakupy. Sklepy pod nową marką zastąpiły dwa hipermarkety Auchan i obejmują powierzchnią aż 6 tys. mkw. (dla porównania największe sklepy Biedronka mają ok. 1000 mkw.).
Zobacz także:
Inicjatywa jest spójna z długofalową strategią Auchan w Polsce, zgodnie z którą sieć stale dywersyfikuje swoje formaty sprzedażowe i dostosowuje je do dynamicznie zmieniających się potrzeb klientów oraz rynkowych trendów. Nowy koncept wpisuje się także w politykę niskich cen konsekwentnie realizowaną przez Auchan w trosce o siłę nabywczą polskiego konsumenta — przekazuje portal wiadomoscihandlowe.pl.
Jak dalej informują wiadomoscihandlowe.pl, nowy sklep Atac to odpowiedź francuskiej sieci na dyskontyzację handlu, czyli zjawisko, w którym dyskonty zagarniają coraz większą część rynku (dyskonty to z reguły duże sklepy samoobsługowe, zwykle o konkretnym profilu — np. żywnościowym, w których ofercie można znaleźć przede wszystkim towary w obniżonych cenach). Jak się okazuje, dyskonty są zdecydowanie najsilniejszym kanałem rynku spożywczego. Na koniec 2023 r. ich udział w zakupach wynosił 43,7 proc. Obecnie gigantami w dyskontowym światku są Biedronka i Lidl, które mocno uciekły konkurencji, choć Aldi i Netto również mają ambitne plany ekspansji. Na wzrastającej popularności dyskontów tracą hipermarkety — z polskiego rynku zniknęły już sieci takie jak Tesco czy Real, Carrefour zaś zmaga się z licznymi problemami. Auchan z kolei próbuje przekształcić format hipermarketu w hiperdyskont, stąd projekt Atac.
Hiperdyskonty w Polsce. Atac wprowadza sprzedaż bezpośrednio z palet
Jak przekazuje Atac Hiper Discount by Auchan, na półkach nowych hiperdyskontów znalazło się ok. 13 tys. produktów, z czego 60% stanowią produkty spożywcze, a resztę — kosmetyki, artykuły pielęgnacyjne oraz środki czystości. Biuro prasowe Auchan przekazało, że znaczna część asortymentu sprzedawana jest z palet. Ponadto wprowadzono hurtowe obniżki cen.
Wyróżnikiem sklepów konceptu Atac Hiper Discount by Auchan będą niskie ceny oferowanych produktów, dodatkowo obniżane hurtowymi rabatami przy zakupie większej ilości takich samych produktów. Utrzymaniu niskiego poziomu cen w nowych sklepach sprzyjać będzie optymalizacja doboru oferty produktowej, a także, w przypadku znaczącej części asortymentu, wprowadzenie sprzedaży bezpośrednio z palet — cytuje portal wiadomoscihandlowe.pl.
Jak dodaje firma, priorytetem będą niskie ceny, a reklama czy materiały dekoracyjne schodzą tutaj na dalszy plan. W sklepach zadbano o szerokie alejki oraz zainstalowano dużą liczbę kas — w pierwszych placówkach to osiem kas z obsługą kasjerów oraz 10 kas samoobsługowych.
Marka Atac ma ponad 40 lat. We Francji przeszła rebranding
Mimo że brzmi jak nowość, nie jest nią. Sklepy Atac działały na rodzimym, czyli francuskim, rynku już na początku lat 80. (marka powstała we Francji w 1982 r.). Za powstanie sieci Atac odpowiada nieistniejący już detalista Docks de France, który w 1996 r. został przejęty przez Auchan. W 2009 r. francuskie hiperdyskonty Atac zaczęto przekształcać w Simply Market, z kolei 1 marca 2023 r. ostatnie 23 sklepy we Francji zmieniły logo na Bi1. W Rumunii zaś przekształcono w tym roku hipermarket Auchan Brașov Vest w pierwszy sklep Atac Hiper Discount.
Auchan Rumanía transforma dos Auchan en su formato de hipermercado discount ATAC Hiper discount en las localidades de Sibiu y Satu Mare.
— Grocery-retail.com (@groretail) September 27, 2024
Las dos tiendas ATAC ofrecen a los clientes una gama variada de 17.000 productos en sus más de 6.000m2 @Auchannews pic.twitter.com/qzA0jQE9Xg