Latem, a już szczególnie na urlopie, chcemy odpocząć od codziennych problemów i oddać się w pełni błogiemu nicnierobieniu. Taka sielanka niestety nierzadko sprawia, że tracimy czujność i możemy dać się oszukać na wakacjach. Nie chodzi tym razem o kieszonkowców, a niektórych sprzedawców. Ministerstwo Finansów apeluje, by zwracać uwagę na paragony, które są wystawione nieprawidłowo, a także uważać na sytuacje, w których w ogóle takiego paragonu nie dostajemy. Sprawdźcie jak rozpoznać taki dziwny paragon oraz co zrobić gdy go otrzymamy. 

Taki paragon powinien wzbudzić naszą czujność

Na wakacjach nikt nie myśli o gotowaniu, dlatego praktycznie codziennie odwiedzamy restauracje, smażalnie ryb, budki z lodami czy goframi oraz sklepy z pamiątkami. W każdym takim miejscu po zakończonej transakcji powinniśmy dostać paragon fiskalny. Zdarza się jednak, że zamiast niego w nasze ręce trafi coś innego. Na przykład potwierdzenie płatności kartą, paragon kelnerski czy paragon, na którym nie ma wszystkich wymaganych informacji. Tego rodzaju dokumenty nie są rejestrowane przez urząd skarbowy. Na prawdziwym paragonie fiskalnym powinny się znaleźć takie informacje, jak:

Zobacz także:

  • napis „paragon fiskalny”,
  • nazwa, adres firmy i jej NIP,
  • data oraz godzina zakupu,
  • kompletna lista zakupionych produktów oraz ich ceny,
  • numer kasy.

Co zrobić, gdy dostaniemy „dziwny paragon”?

Jeżeli paragon, który otrzymamy na wakacjach wzbudza nasze wątpliwości, powinniśmy to zgłosić. Nie myślcie, że takie zgłoszenie jest bezużyteczne. Jak podaje portal WP Finanse, w 2024 roku przeprowadzono blisko 60 tys. kontroli skarbowych. W ich wyniku wystawiono mandaty na łączną kwotę 20,4 milionów złotych. Szczególnym zainteresowaniem skarbówki cieszą się punkty gastronomiczne oraz sklepy. 

Zgłoszenie sytuacji, w której nie dostaliśmy paragonu fiskalnego lub mamy podejrzenia, że jest on nieprawidłowy, jest bardzo proste. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • bezpośrednio w najbliższym urzędzie skarbowym,
  • dzwoniąc na bezpłatny i całodobowy telefon interwencyjny: 800 060 000,
  • wysyłając e-mail na adres powiadomKAS@mf.gov.pl.

Można też dokonać zgłoszenia w aplikacji e-Paragony. 

Dlaczego warto zgłaszać podejrzane paragony?

Od 2002 roku regularnie organizowana jest przez Ministerstwo Finansów akcja „Weź paragon”, w której zachęca się Polaków do brania paragonów po zakupach i zgłaszania ewentualnych nieprawidłowości. Na stronie podatki.gov.pl możemy przeczytać dlaczego takie donosy do urzędu skarbowego są ważne: 

Kampania „Weź paragon” jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych skutków nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców. Duża grupa podatników, którzy sprzedają towary i świadczą usługi, ma taki obowiązek.

Jednak część przedsiębiorców uchyla się od obowiązku instalowania kas. Są również i tacy, którzy mimo tego, że posiadają kasę rejestrującą, nie ewidencjonują wszystkich swoich obrotów, a powinni to robić za każdym razem.

Takie nadużycia zmniejszają wpływy z VAT do budżetu państwa, co w efekcie negatywnie wpływa na społeczeństwo, które jest odbiorcą usług finansowanych przez państwo (jak edukacja czy służba zdrowia). Po drugie zmniejsza to konkurencyjność uczciwego sprzedawcy lub usługodawcy, który rzetelnie płaci VAT. Po trzecie wreszcie takie zachowania przyczyniają się do powiększania szarej strefy i w efekcie osłabiają polską gospodarkę – czytamy na podatki.gov.pl.