W październiku Portal Spożywczy poinformował o wynikach najnowszego raportu przygotowanego przez UCE Research i Uniwersytety WSB Merito. To szerokie, cykliczne zestawienie analizujące ceny „codziennych zakupów” Polaków, obejmujące 17 kategorii produktów spożywczych i chemii gospodarczej. Raport pozwala szczegółowo prześledzić, które grupy towarów drożeją najszybciej, a które stabilizują lub obniżają ceny. W najnowszym podsumowaniu widać, że koszyk zakupowy podrożał średnio o 4,1 proc. rok do roku, jednak w poszczególnych grupach dynamika zmian jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana.
Kawa i kakao z rekordowym wzrostem
Największe wzrosty cen odnotowano w grupie produktów kawowych i kakaowych. Kawa, będąca jednym z najczęściej kupowanych artykułów w polskich domach, podrożała średnio o około 30 proc., co czyni ją liderem zestawienia. Z raportu wynika, że kawa mielona była w październiku aż o 32 proc. droższa niż rok wcześniej, natomiast rozpuszczalna o ponad 12 proc. Zdaniem ekspertów to przede wszystkim efekt mniejszych zbiorów w krajach Ameryki Południowej i Afryki, gdzie nie sprzyjały odpowiednie warunki pogodowe. Ograniczona podaż oznacza wyższe koszty na giełdach, które natychmiast przekładają się na ceny detaliczne.
Zobacz także:
Podobnie dzieje się w przypadku kakao, którego niedobory są odczuwalne globalnie. To z kolei wpływa nie tylko na ceny napojów, ale również na produkcję wyrobów czekoladowych. Dla wielu z was może to oznaczać droższe codzienne zakupy i większe wydatki podczas przygotowań do świąt, kiedy zainteresowanie tymi produktami tradycyjnie rośnie.
Przed świętami rosną ceny słodyczy i tłuszczów
Kolejną kategorią z istotnym wzrostem są tłuszcze. W październiku:
- margaryna podrożała o 21 proc.,
- olej – o 13,2 proc.,
- masło potaniało o 5 proc.
Wzrost cen margaryny i oleju to konsekwencja słabszych zbiorów roślin oleistych w tym roku. Z kolei spadek ceny masła może być pierwszym sygnałem stabilizacji w tej kategorii.
Drożeją także słodycze i desery. Z raportu wynika, że średni wzrost cen wyniósł 8,7 proc., a wyroby czekoladowe drożeją nawet o 30 proc. Producenci podnoszą ceny m.in. z powodu droższego kakao i cukru, a także przygotowań do zwiększonego popytu przed świętami.
Co jeszcze drożeje, a co tanieje?
Podwyżki są widoczne także w innych grupach produktów. W październiku:
- mięso podrożało o 7,7 proc.,
- ryby – o 7,4 proc.,
- pieczywo – o 7,2 proc.,
- dodatki spożywcze (majonez, ketchup, musztarda) – o 8,1 proc.,
- chemia gospodarcza – o 8,4 proc.
Rosną również ceny napojów, artykułów dla dzieci oraz środków higieny. Eksperci wskazują, że w części kategorii to efekt zakończenia szerokich akcji promocyjnych i powrotu do cen uwzględniających faktyczne koszty produkcji.
Na tle licznych podwyżek wyróżniają się kategorie, które w październiku potaniały:
- warzywa – o 6,4 proc.,
- produkty sypkie (cukier, mąka) – o 4,6 proc.,
- owoce – o 0,6 proc.,
- karma dla zwierząt – o 1,9 proc.
To właśnie te tańsze grupy spowolniły ogólny wzrost cen. Mimo to główne kategorie związane z codziennymi zakupami oraz przygotowaniami do świąt pozostają zauważalnie droższe niż rok wcześniej.









