Chorwacja to od lat jeden z najchętniej i najczęściej wybieranych kierunków wakacyjnych podróży wśród turystów na całym świecie, w tym również z Polski. Urlopowiczów zachęcają rajskie widoki, przystępne ceny, słoneczna pogoda w sezonie i dobra komunikacja, która umożliwia dotarcie do kraju zarówno samolotem, jak i samochodem. Relaks nad wodami Adriatyku może jednak zostać zakłócony, a wszystko przez oszustwa, które z roku na rok okazują się coraz trudniejsze do zweryfikowania. Ambasada RP wydała komunikat, w którym wskazuje, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Ambasada RP ostrzega Polaków przed oszustwami w Chorwacji
Choć rok szkolny coraz bliżej, sierpień i wrzesień to wciąż jedne z najczęściej wybieranych terminów na wakacyjne podróże. Wielu rodaków wybiera się między innymi do Chorwacji, ale okazuje się, że urlop nad Adriatykiem może okazać się porażką ze względu na coraz większą ilość zgłaszanych przypadków oszustw w tym kraju.
Zobacz także:
Najwięcej z nich dotyczy bowiem rezerwacji noclegów w obiektach, które nie istnieją lub podszywają się pod popularne i dobrze oceniane przez gości miejsca. Z tej przyczyny Ambasada RP z siedzibą w Zagrzebiu wydała komunikat, w którym ostrzega, w jaki sposób bezpiecznie spędzić urlop.
Jak się uchronić przed oszustwem? Praktyczne wskazówki Ambasady RP
W poście na platformie Facebook Ambasada RP w Zagrzebiu zwraca uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z wyborem wakacyjnych ofert, ich weryfikacją i kwestiami płatności za pobyt. Wskazuje, że przed dokonaniem rezerwacji należy dokładnie sprawdzić wszelkie opinie dotyczące obiektu oraz jego lokalizację (na różnych i niezależnych stronach internetowych). Ważne jest także, by zachować szczególną ostrożność w kwestii płatności i zawsze dokonywać ich tylko za pośrednictwem oficjalnych platform. Oprócz tego Ambasada RP apeluje o zwrócenie uwagi na następujące punkty:
- Oszustwa phishingowe, w których atakujący podszywa się pod znaną platformę rezerwacyjną – zawsze sprawdzaj link, na który wpisujesz poufne dane oraz adres e-mail, z którego otrzymałeś wiadomość; (...)
- Płatność poza platformą – jeśli "właściciel" prosi Cię o zapłacenie za zakwaterowanie za pośrednictwem innego linku lub aplikacji - prawdopodobnie jest to oszustwo;
- Atrakcyjną cenę - zastanów się dwa razy zanim zarezerwujesz luksusowy apartament za niewiarygodnie niską cenę;
- Dodatkowe koszty szkód po wymeldowaniu – złośliwy właściciel może poprosić Cię o dodatkowe płatności (jeśli nie wpłaciłeś depozytu) za szkody, których nie wyrządziłeś, a my radzimy zrobić zdjęcia lub sfilmować apartament przy zameldowaniu i wymeldowaniu - pisze Ambasada RP w Zagrzebiu w komunikacie na Facebook'u.
Gdzie zgłosić ewentualne oszustwa?
Coraz nowsze i sprytniejsze sposoby wykorzystywane przez oszustów, zwłaszcza w przypadku przestępstw internetowych, sprawiają, że takie sytuacje zdarzają się każdego dnia. Właśnie dlatego w przypadku, gdy podczas poszukiwania wakacyjnego noclegu w Chorwacji, jak również w innych krajach, padniesz ofiarą oszustwa, ważne jest, by jak najszybciej zgłosić ten incydent policji. Im szybsza reakcja, tym większa szansa na ustalenie sprawcy.