Polska Organizacja Turystyczna już po raz 22. przyznała certyfikaty dla najlepszych produktów turystycznych w kraju. Wśród 14 wyróżnionych inicjatyw znalazł się jeden zwycięzca absolutny – Twierdza Srebrna Góra. Ta wyjątkowa atrakcja turystyczna zdobyła najwyższe możliwe uznanie – tzw. turystycznego Oskara.

Najlepsza atrakcja turystyczna w Polsce. Przeszła gigantyczną metamorfozę

W konkursie na Najlepszy Produkt Turystyczny 2025, realizowanym przez Polską Organizację Turystyczną we współpracy z regionalnymi organizacjami, tytuł Złotego Certyfikatu przypadł jednej z najbardziej imponujących fortec w Europie. Twierdza Srebrna Góra pokonała konkurencję dzięki skali zmian, jakie przeszła w ostatnich latach oraz za sposób, w jaki łączy historię z nowoczesnością. To właśnie ona została uznana za wzorcową atrakcję turystyczną – taką, która nie tylko przyciąga tłumy, ale też stale się rozwija, zwiększając swoją dostępność i atrakcyjność dla kolejnych grup odwiedzających.

Zobacz także:

Jeszcze kilka lat temu ten olbrzymi kompleks nie przypominał nowoczesnej atrakcji turystycznej. Dla zwiedzających dostępnych było zaledwie 10% powierzchni twierdzy. Wiele osób miało wątpliwości, czy rzeczywiście to największa górska twierdza w Europie. Wszystko zmieniło się po 2019 roku, kiedy obiekt otrzymał regionalny certyfikat POT. Od tego momentu rozpoczął się intensywny proces rewitalizacji, którego efekty są dziś imponujące: pełne udostępnienie obiektu, rozbudowana infrastruktura, noclegi, gastronomia, a także trasy turystyczne i wystawy multimedialne. 

Twierdza Srebrna Góra; fot. Lazy_Bear/Adobe Stock

Twierdza Srebrna Góra. Czym się wyróżnia?

Twierdza Srebrna Góra została wzniesiona w XVIII wieku, na polecenie króla Prus, Fryderyka Wielkiego. Jej celem była ochrona strategicznych terenów Śląska. Prace budowlane trwały od 1765 do 1777 roku, a efektem jest ogromny kompleks militarny, w którym znalazło się 299 kazamat i 9 studni kutych w skale, zapewniających twierdzy samowystarczalność nawet podczas wielomiesięcznego oblężenia. Garnizon mógł pomieścić blisko 4 tysiące żołnierzy. W 2004 roku obiekt został uznany za Pomnik Historii. 

Nie bez powodu ta atrakcja turystyczna została uznana za najlepszy produkt turystyczny 2025 roku. Jej skala, lokalizacja i historia czynią z niej miejsce unikatowe w całej Europie. Położona 686 m n.p.m. oferuje nie tylko imponujące widoki, ale również dostęp do jedynego w swoim rodzaju systemu fortów, bastionów i kazamat. W sumie to aż 106 hektarów fortyfikacji z największym donżonem w Europie. Miejsce jest tak wyjątkowe, że władze obiektu złożyły już oficjalną kandydaturę do wpisania twierdzy na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. 

Złoty Certyfikat i inne wyróżnienia. Laury nie tylko dla Twierdzy Srebrna Góra

Zespół zarządzający Twierdzą nie zamierza na tym poprzestawać. Choć dziś dostępne jest już 100% kluczowej części twierdzy, to cały teren wciąż kryje wiele możliwości rozwoju. Obiekt leży na szczycie góry, co oznacza, że dotarcie do niego bywa wyzwaniem – szczególnie dla osób starszych czy z ograniczoną mobilnością. Dlatego kolejnym dużym krokiem ma być wybudowanie wyciągu gondolowego. Projekt znajduje się obecnie na etapie koncepcyjnym, a zarząd obiektu szuka źródeł finansowania, by jeszcze bardziej zwiększyć dostępność tego miejsca dla każdego, kto chce je odwiedzić.

Złoty Certyfikat POT to nagroda przyznawana tylko tym miejscom, które wcześniej uzyskały certyfikat regionalny, a następnie przeszły znaczącą transformację. W przypadku Twierdzy Srebrna Góra to właśnie ciągły rozwój i inwestycje w dostępność, infrastrukturę oraz ofertę turystyczną przekonały kapitułę konkursu. W tegorocznej edycji wyróżniono również inne projekty, m.in. Festiwal Fantastyki Pyrkon, Muzeum Polskiej Wódki, Kompleks Hali Stulecia we Wrocławiu czy Opole jako Stolicę Polskiej Piosenki. Certyfikat internautów trafił do Afloparku w Pabianicach.