Każdy pasażer choć raz złapał się za ten uchwyt podczas gwałtownego hamowania albo dynamicznego zakrętu. Często nazywany „tchórzołapką” lub „cykorłapką” budzi skojarzenia z czymś, co ma dawać złudne poczucie bezpieczeństwa. Ale uchwyt w samochodzie ma znacznie bardziej praktyczne i konkretne zastosowanie.
Uchwyt w samochodzie – niepozorny, ale potrzebny
Uchwyt w samochodzie, zwykle umieszczony tuż nad drzwiami pasażera, spełnia kilka bardzo ważnych zadań. Choć część kierowców traktuje go jak wygodny wieszak na garnitur lub uchwyt na zapachową choinkę, jego główne przeznaczenie jest zupełnie inne. Prosty w formie, czasem składany, czasem z mechanizmem powrotu – ułatwia życie nie tylko pasażerom, ale i osobom z ograniczoną mobilnością.
Zobacz także:
Wbrew pozorom nie służy tylko osobom, które w stresie chwytają się czegokolwiek, by przetrwać dynamiczną jazdę. To rozwiązanie konstrukcyjne zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie i ergonomii. W wielu przypadkach może nawet pomóc uniknąć kontuzji przy wsiadaniu lub wysiadaniu z auta.
Do czego służy uchwyt w samochodzie? Zaskakująca odpowiedź
Uchwyty nad drzwiami stały się niemal obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów osobowych. Osoba, która ma problemy ze stawami, kręgosłupem albo po prostu jest w podeszłym wieku lub w ciąży, może dzięki nim bezpieczniej wejść do wnętrza pojazdu. Wystarczy się ich złapać, by zyskać dodatkowy punkt podparcia. To szczególnie ważne w samochodach z wyżej umieszczonymi siedzeniami, gdzie samo wejście wymaga podniesienia się na jednej nodze.
Równie przydatne są podczas wysiadania, zwłaszcza gdy parkujesz blisko krawężnika lub na pochyłym terenie. Uchwyt pomaga wtedy zachować równowagę i odciąża kolana. A jeśli w aucie jedzie dziecko albo osoba niepełnosprawna, uchwyt staje się wręcz niezbędny, by zapewnić komfort i bezpieczeństwo.
Dlaczego po stronie kierowcy nie ma uchwytu?
To pytanie pojawia się regularnie: dlaczego tylko pasażerowie mają uchwyty nad drzwiami, a kierowca – nie? Odpowiedź jest dość logiczna. Kierowca, wsiadając do auta, ma do dyspozycji coś znacznie lepszego niż uchwyt – kierownicę. To ona pełni funkcję punktu podparcia i umożliwia łatwe manewrowanie ciałem podczas wsiadania i wysiadania.
Dodatkowo producenci samochodów unikają montowania uchwytu po stronie kierowcy z jeszcze jednego powodu – bezpieczeństwa. Chwytanie się uchwytu podczas jazdy mogłoby niepotrzebnie rozpraszać kierującego lub powodować niebezpieczne sytuacje. Zamiast tego, często w tym miejscu znajdziesz schowek na okulary przeciwsłoneczne albo czujniki systemów bezpieczeństwa.